Industria modei

haine pret

Notiunea de industrie mondiala de moda este un produs al epocii moderne.

Inainte de mijlocul secolului al XIX-lea, cea mai mare parte a imbracamintei era facuta la comanda. A fost facuta manual pentru indivizi – fie produsa in casa, fie la comanda de la croitorii. La inceputul secolului al XX-lea – odata cu aparitia unor noi tehnologii, cum ar fi masina de cusut, cresterea capitalismului global si dezvoltarea sistemului de productie din fabrica si proliferarea punctelor de vanzare cu amanuntul – diversele tipuri de haine cum ar fi rochii de ocazie au inceput sa fie produse in serie la dimensiuni standard si vandute la preturi fixe.

Desi industria modei s-a dezvoltat mai intai in Europa si America, in secolul XXI aceasta industrie a devenit internationala si extrem de globalizata, cu imbracaminte deseori conceputa intr-o tara, fabricata in alta tara si vanduta in intreaga lume. De exemplu, o companie americana de moda ar putea sa creeze tesaturi in China si sa fabrice haine ieftine in Vietnam, finisate in Italia si transportate intr-un depozit din Statele Unite pentru a fi distribuite la magazinele de vanzare cu amanuntul la nivel international. Industria modei a fost de mult timp unul dintre cei mai mari angajatori din Statele Unite si ramane asa in secolul 21. Cu toate acestea, ocuparea fortei de munca din S.U.A. a scazut considerabil, pe masura ce productia a crescut din ce in ce mai mult in strainatate, in special in China. Deoarece datele despre industria modei sunt in mod tipic raportate pentru economiile nationale si exprimate prin numeroase sectoare separate ale industriei, cifrele agregate pentru productia mondiala de textile si imbracaminte sunt dificil de obtinut. Cu toate acestea, prin orice masura, industria imbracamintei reprezinta o parte semnificativa a productiei economice mondiale.

Industria modei este compusa din patru niveluri:

  • productia de materii prime, in special fibre si textile, dar si piele si blanuri
  • productia de articole de moda de catre designeri, producatori, antreprenori si altele
  • vanzarile cu amanuntul.
  • diverse forme de publicitate si promovare.

Aceste niveluri constau in multe sectoare separate, dar interdependente. Aceste sectoare sunt: Designul si productia de textile, Designul si productia de moda, Moda de vanzare cu amanuntul, Marketing si Merchandising, Expozitii de moda si Media si Marketing. Fiecare sector este dedicat scopului de satisfacere a cererii de imbracaminte a consumatorilor in conditii care sa permita participantilor din industrie sa opereze cu profit.