Câtă încredere avem în mass-media?

Câtă încredere avem în mass-media?

Oamenii pun la îndoială adevărul informaţiilor citite sau auzite în mass-media

În cadrul sondajelor de opinie în domeniu, oamenii au declarat în proporții mari fie că „nu prea au încredere“ sau că „nu au deloc încredere“ in mass-media. Este corectă oare o asemenea lipsă de încredere? Cu toate că mulți jurnalişti şi organismele media pentru care lucrează promit că scopul lor este de a realiza reportaje și știri exacte şi corecte, există motive de neîncredere în mass-media.

Corporaţiile uriașe care deţin principalele instituţii de presă nu sunt numeroase, dar sunt puternice. Aceste instituţii au un cuvânt decisiv de spus în ce priveşte ştirile care vor fi difuzate, modul de distribuire şi nuanțele care trebuie subliniate. Pentru că majoritatea corporaţiilor din mass-media doresc să obţină profituri, deciziile luate de ele pot avea ca fundament interese economice.

De aceea, subiectele care pot dauna profiturilor unei instituţii media sunt uneori evitate, iar aceasta afectează încrederea oamenilor. În mass-media circulă deseori așa numitele știri false / fake news. Noutățile legate de politică și guverne sunt subiecte delicate, greu de abordat obiectiv. Polii de putere doresc firește să influențeze în favoarea lor instituțiile media, iar echidistanța și verticalitatea sunt dificil de menținut. Deoarece mass-media primeşte multe informaţii de la guvern, jurnaliştii şi sursele guvernamentale colaborează.

În majoritatea cazurilor, instituţiile de presă trebuie să aducă profituri acționarilor, iar majoritatea veniturilor vin din publicitate. Sponsorii aleg materialele difuzate de instituţiile media, iar dacă nu sunt mulțumiți, îşi vor promova produsele în altă parte. Cunoscând acest aspect, responsabilii mass-media nu riscă să publice ştiri care să arunce o lumină negativă asupra sponsorilor.

Atunci când faptele sunt clare și limpezi, modul în care sunt prezentate depinde totuși de punctul de vedere al jurnalistului. Ce informaţii ar trebui incluse şi ce informaţii ar trebui omise? Când grupează informaţiile pentru a alcătui un reportaj convingător, ziariștii omit uneori detalii care ar putea genera complicaţii sau confuzie. În acest sens, unele informaţii ar putea fi exagerate, iar altele, minimalizate; cititorii observă aceasta, iar încrederea lor în presă scade. De aici provine și ideea că informațiile sunt trunchiate, iar opinia publică este astfel manipulată.

Dacă ți-a plăcut acest articol, distribuie-l în rețelele sociale

Lasă un răspuns